Wybrane teorie motywacji

Teoria X i Y

W latach 60. ubiegłego wieku Douglas McGregor sformułował koncepcję motywacji zwaną teorią X i Y. Jeśli myślimy wg teorii X, uważamy, że pracownicy są leniwi, chcą nas oszukać, szukają sposobów, jak się nie narobić, unikają brania odpowiedzialności za zadania, a tym, co ich głównie interesuje, są pieniądze. W związku z tym trzeba cały czas ich kontrolować, nadzorować, nie można im zaufać. Potrzebują zewnętrznego czynnika, który będzie powodował, że będą wypełniać swoje obowiązki.

Kiedy myślimy wg teorii Y, zakładamy, że pracownicy chcą się realizować w pracy, że szukają możliwości rozwoju, chcą czerpać przyjemność z obowiązków zawodowych, angażując się, że pieniądze nie są kluczowym czynnikiem, które powoduje, że pracują. Zakłada się, że ludzie mają wewnętrzną motywację do działania i jeśli tylko dostaną takie możliwości, wykorzystują tę motywację w swojej pracy.

 

Czynniki motywacyjne

Poniżej znajdziesz czynniki charakterystyczne dla stanu motywacji:

  1. Konkretny cel, który jest dużym wyzwaniem, i poczucie, że uda się go zrealizować.
  2. Poczucie wpływu i odpowiedzialności za efekt.
  3. Widoczność postępu.
  4. Realizowanie rzeczy ważnej dla danej osoby.

Wróć