Spis treści | Wprowadzenie | Recenzje
Spis treści
Od autora (7)
Rozdział 1. Rola lidera technicznego (9)
- Typowa ścieżka kariery w IT (10)
- Definicja lidera technicznego (11)
- Model Technical Leadership (12)
- Wizja (14)
- Stereotyp lidera (15)
- Typy przywództwa (16)
- Grzechy główne liderów technicznych (18)
- Podsumowanie (21)
Rozdział 2. Ekspert a lider (23)
- Między ekspertem a liderem (23)
- Autorytet wiedzy i postawy (26)
- Jak pogodzić prace techniczne i nietechniczne? (27)
- Podsumowanie (33)
Rozdział 3. Od wizji do działania (35)
- Strategia Disneya (35)
- Definiowanie wizji środowiska z użyciem strategii Disneya (37)
- Przykłady (38)
- Podsumowanie (40)
Rozdział 4. Motywacja (41)
- Teoria X i Y (41)
- Co mnie motywuje? (42)
- Czynniki motywacyjne (43)
- Kryteria (45)
- Kwantyfikatory ilościowe (45)
- Profil motywacyjny (47)
- Jak to wpleść w codzienne życie zespołu? (49)
- Analiza motywatorów (49)
- Skupienie (50)
- Codziennik (51)
- Wysoka energia (53)
- Czynniki motywacyjne i higieniczne (54)
- Co motywuje programistów? (55)
- Złam wszelkie zasady (56)
- Drive (57)
- Elementy angażującego środowiska (59)
- Slack (63)
- Podsumowanie (63)
Rozdział 5. Praca z zespołem (67)
- Model Cynefin (67)
- Oczekiwania i reguły (69)
- Fazy rozwoju grupy (70)
- Przywództwo sytuacyjne (72)
- Dysfunkcje zespołu (74)
- Podsumowanie (76)
Rozdział 6. Proces i inżynieria (79)
- Podział odpowiedzialności (79)
- Wizja i cele projektu (80)
- Wymagania i decyzje biznesowe (81)
- Właściciel procesu (81)
- Proces (82)
- Retrospekcje (83)
- Codzienne spotkania (85)
- Oznaczanie problemów (85)
- Kryteria jakościowe (86)
- Podsumowanie (87)
Rozdział 7. Zarządzanie wiedzą (89)
- Wprowadzanie osoby do zespołu (89)
- Spójne zasady (90)
- Wymiana doświadczeń w zespołach (91)
- Przeglądy kodu (91)
- Aktualizacja wiedzy o systemie (92)
- Ciągły rozwój (93)
- Mantra architektoniczna (95)
- Co to jest mantra architektoniczna? (95)
- Podsumowanie (100)
Rozdział 8. Relacja z biznesem (103)
- Antywzorce współpracy (103)
- Dobre praktyki (105)
- Budowanie sieci wsparcia (106)
- Ustalanie zasad współpracy (107)
- Indeks zadowolenia (109)
- Mapa relacji (109)
- Analiza potrzeb (111)
- Podsumowanie (113)
Rozdział 9. Wzorce zmiany (115)
- Zmiana jest nieunikniona (115)
- Model zmiany (116)
- Bezbolesna zmiana (118)
- Podsumowanie (127)
Rozdział 10. Informacja zwrotna (129)
- Praktyki związane z informacją zwrotną (129)
- Dlaczego nie udzielamy informacji zwrotnej
i jakie są tego konsekwencje? (130) - Korzyści (130)
- Podstawowy błąd (130)
- Feedback i feedforward (131)
- Wskazówki co do udzielania informacji zwrotnej (132)
- Kanapka informacji zwrotnej (133)
- Zespołowa informacja zwrotna (133)
- Trudna informacja zwrotna (134)
- Podsumowanie (134)
Rozdział 11. TRUDNE ROZMOWY (137)
- Skąd się biorą emocje? (137)
- Co niszczy kontakt? (139)
- Elementy klarownego komunikatu (141)
- Druga pozycja (145)
- Podsumowanie (147)
Rozdział 12. Konflikty i ich technikalia (149)
- Pewna historia (149)
- Prosty przykład (150)
- Struktura (152)
- Przykładowe pytania (152)
- Algorytm (153)
- Gdzie jeszcze? (155)
- Podsumowanie (155)
Rozdział 13. Lider jako coach (157)
- Dlaczego ludzie nie lubią, gdy udziela się im rad? (157)
- Coaching (158)
- Moc pytań (159)
- Rodzaje i siła pytań (160)
- Intencja (161)
- Konkretyzacja (161)
- Prowadzenie rozmowy (163)
- Model problemu (167)
- Trening zadawania pytań (171)
- Podsumowanie (171)
Rozdział 14. Efektywne spotkania (173)
- Podstawy efektywnych spotkań (173)
- Dlaczego to nie wystarcza? (175)
- Struktury i ich zastosowanie (176)
- Gamestorming (181)
- Ramy spotkania (181)
- Schemat spotkania (182)
- Podsumowanie (183)
Rozdział 14. Pytania i odpowiedzi (185)
Wprowadzenie
Niniejsza książka została napisana z myślą o liderach, którzy zaczynają swoją przygodę pracy z własnym zespołem, niemniej jednak jestem przekonany, że bardziej doświadczeni w tym temacie czytelnicy także znajdą tu wiele przydatnych informacji, które pozwolą im usystematyzować posiadane umiejętności. Chciałem, aby treść książki nie była zbyt rozbudowana — to raczej ma być esencja informacji oraz źródło przydatnych narzędzi do natychmiastowego zastosowania. Toteż główną zawartością każdego z rozdziałów jest opis różnego rodzaju użytecznych technik przydatnych w pracy z zespołem.
Temat pełnienia funkcji lidera zespołu programistów jest bardzo szeroki i ta książka z pewnością go nie wyczerpuje. Jestem jednak przekonany, że stanowi dobre wprowadzenie i daje czytelnikowi przegląd zagadnień, które później może bardziej szczegółowo zgłębić, sięgając do literatury.
Recenzje
Zaczynałem swoją karierę, tak jak Mariusz, z pozycji eksperta dziedzinowego. Gdy mój zespół powiększył się o 1400%… zostałem w sposób naturalny jego liderem. Gdybym wtedy miał możliwość zapoznania się z książką Mariusza, moje początki zarządzania zespołem byłyby łatwiejsze.
Ta książka jest toolkitem, API i SDK zarządzania zespołem – elementarzem lidera. Pomimo lat doświadczeń z pewnością będę do niej sięgał.
Zbigniew Kazior, application development team leader, NCR Polska
Jeśli jesteś doświadczonym liderem (kierownikiem, dyrektorem, menedżerem…) po dobrej, klasycznej szkole – odłóż tę książkę na półkę. Nie otwieraj i nie czytaj, ponieważ znajdziesz w niej katalog błędów, które popełniałeś przez wiele lat swojej pracy. Jeśli natomiast jesteś relatywnie blisko początku swojej ścieżki zawodowej i realizujesz swoje pasje jako programista, ale masz niejasne przeczucie, że kiedyś zechcesz stać się liderem zespołu – weź tę książkę i natychmiast ją przeczytaj. Dobrze spędzisz czas, a przy okazji nauczysz się tego, czego nie wiedzą Twoi starsi koledzy.
Ta książka jest o tym, jak w życiu zawodowym nie marnować czasu i entuzjazmu na działania, które nie przyniosą korzyści – ani Tobie, ani Twoim współpracownikom, ani interesom Twojej firmy. Znajdziesz tutaj cenne wskazówki, jak wybierać pomiędzy ambicjami eksperta a potrzebą dojrzałego zarządzania zespołem, jak motywować, rozwiązywać konflikty, tworzyć wizje i stać się autorytetem dla osób podążających za Tobą. Dowiesz się dlaczego współpraca bywa trudna, pomimo, że podejmują ją osoby racjonalne i czynią to w dobrej wierze. Niezależnie od tego, czy Twoją wrażliwość porusza Agile Manifesto, czy raczej jesteś zwolennikiem klasycznego „procesowego” stylu działania – przedstawione tutaj problemy i okazje do rozwoju mają charakter uniwersalny, a ich wnikliwa analiza i wstępnie zarysowane propozycje rozwiązań z pewnością uznasz za istotne wsparcie w Twojej pracy.
Maciej Koryl, wieloletni lider, projektant i programista, Asseco
Nie samym programowaniem człowiek żyje. Technical Leadership to kompendium wiedzy z zakresu kompetencji miękkich, w którym każdy znajdzie coś dla siebie. Doświadczony lider, który od lat z powodzeniem łączy rolę menedżera zespołu z rolą programisty, będzie miał okazję uzupełnić swój warsztat i zweryfikować trafność życiowych obserwacji. Z kolei początkującego lidera książka ta uchroni przed przejściem na ciemną stronę mocy (tak kuszącą, gdy kolega zajmujący sąsiednie biurko nagle staje się podwładnym). Dodatkowym atutem publikacji Mariusza jest to, że zaprezentowane w niej techniki i ćwiczenia są mocno osadzone w kontekście branży IT, łatwo je przyswoić i korzystać z nich w codziennej pracy.
Rafał Osiecki, główny inżynier rozwoju oprogramowania, nazwa.pl
Kiedy kilka lat temu przechodziłem z roli eksperta do roli menedżera (o roli lidera jeszcze wtedy nie mogło być mowy), dylematy, które opisuje Mariusz w swojej książce, były moją codziennością.
Godzenie roli eksperta, specjalisty z rolą mentora zespołu i osoby odpowiedzialnej za jego rozwój jest szalenie trudne. Ja miałem to szczęście, że spotkałem na swojej drodze ludzi, którzy przechodzili tę ścieżkę razem ze mną (albo już ją przeszli) i pomagali mi w podejmowaniu kolejnych trudnych decyzji. Trudnych, bo z punktu widzenia eksperta skupionego na ciągłym rozwoju własnym powodują one to, że coś się traci, rezygnuje się z robienia czegoś dla siebie.
Jednak nie każdy ma to szczęście, nie każda organizacja chce pracować z młodymi liderami i prowadzić ich tą trudną ścieżką. Wtedy taka książka jak Technical Leadership Mariusza jest doskonałą pomocą w radzeniu sobie z codziennymi rozterkami. Doskonałą, bo pełną praktycznych przykładów i rozwiązań, które można bezpośrednio przenieść na własny grunt. Doskonałą, bo napisaną przez praktyka, który przeszedł tę drogę – i to się czuje niemalże z każdej strony książki.
Z czystym sumieniem mogę napisać, że Technical Leadership to książka, którą chciałbym przeczytać trzy lata temu, zanim rozpoczęła się moja droga od eksperta do lidera.
Jakub Marchwicki, Independent software architect, CTO of DAC S.A.
Pracując jako agile coach, niejednokrotnie spotykałem się z sytuacjami, w których doświadczony programista mierzył się z zupełnie nowym zadaniem – byciem liderem technicznym. Ci programiści szybko przekonywali się, że ich doświadczenie techniczne nie jest wystarczające do sprostania temu wyzwaniu.
Niemal każda taka osoba powtarzała te same pytania i obawy: Jak dzielić czas między zadania techniczne i nietechniczne? Co się stanie, jeśli technologicznie zostanę w tyle za zespołem? Jak motywować ludzi? Co to właściwie znaczy być liderem technicznym, co mam teraz robić?
Wielokrotnie widziałem Mariusza w akcji i wiem, że zna odpowiedzi na te pytania. Potraktuj tę książkę jak praktyczny przewodnik do codziennej pracy nad rozwojem zespołu i samego siebie.
Michał Bartyzel, autor książki Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce
Książka wprowadza czytelnika w wiele tematów i zagadnień, które odgrywają istotną rolę w prawidłowym rozwoju lidera zespołu deweloperskiego.
Będzie dobrze służyć osobom znajdującym się na początku drogi zarządzania zespołem, osobom, które chcą się dowiedzieć, z czym się wiąże taka rola, jak również tym, które chcą usystematyzować i pogłębić swoje wiadomości w tym zakresie. Napisana jest prostym językiem i zawiera rysunki ułatwiające zrozumienie poszczególnych obszarów, dzięki czemu czyta się ją naprawdę łatwo i szybko.
Wojciech Dul, practice manager, Sii Polska
Ta książka to prawdziwy niezbędnik lidera zespołu deweloperskiego. Autor w jasny i przejrzysty sposób przekazuje wiedzę i przedstawia narzędzia potrzebne zarówno doświadczonym team leaderom i menedżerom IT, jak i tym, którzy dopiero zaczynają pracę w takiej roli.
Tomasz Borycki, development team manager, Grupa Pracuj
Ta książka to usystematyzowany zbiór porad dla Ciebie jako lidera technicznego, ale także bogata „instrukcja obsługi” Twojego zespołu oraz czekających na Was wyzwań i możliwości.
Anna Pszczółkowska, lider w firmie Trapeze
Nowatorskie podejście do coachingu, znajomość specyfiki pracy lidera oraz doświadczenie w IT to trzy kluczowe aspekty, które towarzyszą czytelnikowi od pierwszych stron książki.
Mariusz Balewski, nieformalny lider, Compensa
Jeśli jesteś ekspertem i postanowiłeś zostać liderem IT, to ta książka pokaże Ci, jak przeżyć w nowej roli, zrozumieć ją, dostrzegać jej blaski i cienie.
Mirosław Stalkowski, kierownik sekcji oprogramowania pracujący w firmie z sektora power & utilities
Z wielkim zainteresowaniem sięgnąłem po książkę Technical Leadership. Od eksperta do lidera. Dostępnych na rynku jest wiele pozycji traktujących o zarządzaniu zespołem. Jednak książka Mariusza Sieraczkiewicza w sposób jedyny w swoim rodzaju skupia się na wyzwaniach stojących przed liderami zespołów programistycznych. Znajdziesz w niej mnóstwo porad i opisów praktyk, które uczynią Twoje życie lidera nieco łatwiejszym. Lektura obowiązkowa nie tylko dla początkujących, ale również dla doświadczonych liderów technicznych.
Jakub Kustra, programista, wieloletni kierownik zespołu programistycznego
Ze względu na stopień skomplikowania współczesnych systemów informatycznych nie sposób pracować nad oprogramowaniem inaczej jak w wieloosobowym zespole. Książka ta podpowiada, jak spojrzeć na przedsięwzięcie informatyczne z czysto ludzkiego punktu widzenia, tak by między współpracującymi osobami zaistniały relacje sprzyjające zarówno wspólnemu osiąganiu celów, jak i zaspokajaniu potrzeb poszczególnych jednostek. Wypełniona jest po brzegi opisami technik przydatnych w codziennej pracy, wielokrotnie sprawdzonych w praktyce. Są one wprawdzie przedstawiane z perspektywy lidera, ale gorąco polecam lekturę również członkom zespołu, którzy chcą poznać procesy społeczne, jakie zachodzą w grupie nazywanej zespołem projektowym, lub aspirują do roli lidera technicznego.
Marcin Wiatr, informatyk, inżynier oprogramowania